17.10.11

Kek kukus pelangi

First time masak kek, resepi ni baru dapat semalam dari kakak ke 3 saya (ramainya kakak...saya ada 4org kakak dan sorg kakak ipar). Beriya-riya benar suruh saya masak kek, katanya senang..siap dibekalkan tepung kek utk saya buat. Apa lagi blk keje siap-siap ke dapur try masak kek dengan perkataan Bismillah....hehe Alhamdulillah jadi jugak kek ni, tapi perlu baiki yg kurang.

Bahan-bahan :

2 cawan suku Tepung kek naik sendiri
1 cawan planta/marjerin
1 cawan gula castor
2 biji telur penuh gred A
2 biji kuning telur gred A
5 sudu makan susu pekat
1/2 kotak susu segar (kotak yg kecik)
1 sudu esen vanilla - Star brand
3 pewarna kek (kuning telur, merah jambu & hijau) - Star brand

Cara-cara :

1. Sekalikan marjerin/planta dan gula castor dalam satu bekas, pukul hingga sebati
2. Masukkan satu persatu telur termasuk kuning telur - masuk satu pukul,dan seterusnya.
3. Masukkan esen vanilla, sebatikan
4. Kemudian masukkan susu pekat disusuli susu segar - pastikan setiap satu persatu bahan hendaklah digaul sebati atau dipukul sebelum masuk bahan yg lain.
5. Masukkan sedikit-sedikit tepung kek naik sendiri dan gaul sebati.
6. Setelah sebati kesemuanya, bahagikan kepada 3 bahagian bancuhan td.
7. Setiap bancuhan titikkan beberapa titik dan gaul sebati, seterusnya warna lain.
8. Sapukan marjerin pada loyang dan curahkan sedikit demi sedikit di selang seli dgn bancuhan warna lain.
9. Kukus sehingga 1 jam setengah.



Bahagikan 3 bancuhan seperti didalam gambar ini
Bancuhan dituang mengikut corak sendiri (saya main tuang jer)
Hasilnya
Gebu

No comments:

Post a Comment